Emissie vrij rijden
Het E-Transit project van Ford met waterstofcellen en het APC zal de business case van het voertuig valideren door de expertise van Ford als 57-jarige marktleider in bestelwagens in het Verenigd Koninkrijk te koppelen aan deskundigen op het gebied van brandstofcel aandrijflijnen en wagenparkbeheerders, waaronder Ocado Retail. Andere partners in het project zijn bp, dat het waterstofgebruik en de infrastructuurvereisten vastlegt; Cambustion, dat het brandstofcelsysteem test; Viritech, dat opslagsystemen voor waterstof ontwerpt; en Cygnet Texkimp, dat het koolstofvezel-gereedschap voor de drukvaten levert.
Waterstofbrandstofcellen produceren elektriciteit door waterstof uit een tank aan boord te combineren met zuurstof, waarbij de enige emissies water zijn. Het systeem gebruikt de waterstoftank in wezen als een "gasbatterij" om de actieradius te vergroten en sneller op te laden dan de vaste batterijen en op het lichtnet aangesloten laders die gewoonlijk door EV's worden gebruikt. Dit kan voordelig zijn voor exploitanten met zware toepassingen zoals vervoer over lange afstanden, maximale belastingen, hulpapparatuur zoals koelmachines, en exploitanten met beperkte oplaadmogelijkheden tijdens de werktijd.
Ford doet al sinds de jaren negentig onderzoek naar brandstofcel technologie, ontwikkelt vele prototypes, verfijnt testvoertuigen in samenwerking met klanten en demonstreerde in 2021 een E-Transit brandstofcel voertuig op de CENEX Low Carbon Vehicle Show. Op Europees niveau is Ford nog steeds betrokken bij een aantal door de overheid gefinancierde projecten die ook het gebruik van waterstof technologieën onderzoeken, zowel voor gebruik met verbrandingsmotor aangedreven voertuigen als brandstofcellen.
Een testvloot van acht Ford E-Transits met waterstofcellen zal gedurende zes maanden rijden tijdens het driejarige project tot 2025. De gegevens van de testvloot zullen inzicht verschaffen in de totale kosten van het bezit en gebruik van een grote bestelwagen met een verbeterd emissievrij bereik en een bedrijfstijd die vergelijkbaar is met die van een dieselauto.
De prototype Ford E-Transits zullen worden uitgerust met een brandstofcel met hoog vermogen, in combinatie met een aanzienlijke waterstofopslagcapaciteit, geoptimaliseerd voor veiligheid, capaciteit, kosten en gewicht. Een belangrijk projectonderdeel is de evaluatie van efficiënte en levensvatbare recycling van afgedankte onderdelen.